Jag måste ringa Socialstyrelsen

Hur länge kan man påstå att man är nygift? Finns det någon exakt tid då man inte är nygift utan bara gift? Gift. Man frågar någon om de har någon sambo osv. och så svarar dem "Nygift med ..", ska man då fråga hur länge de har varit gifta eller finns ordet nygift till för att man ska slippa fråga det utan att det är underförstått att det inte är mer än två år t.ex.?

Jag kan tänka mig att man, i Sverige, är nygift i ett halvår med tanke på att man kommer skilja sig om ett par år. I 

Tadzjikistan kanske nygiftläget varar i över två år då man är gift livet ut. Kanske är just därför de äktenskapen varar livet ut, för att de får gå omkring och säga att de är nygifta och leka lyckliga i hela två år i motsats till det futtiga halvåret här i Sverige. Vardagen kommer för tidigt, liksom.

Sen har ju "livet ut" en annan innebörd i olika länder. I gamla goda T. kanske man tuppar av efter 40 år medan vi tjockisar i Sverige klarar oss upp till 80 år. Det är väl därför vi inte pallar "livet ut"-äktenskapen på samma sätt. Vi har ju mycket längre tid framför oss än vad bergsborna har.

Eller?

Parisa - Jag har inget bättre för mig. Det regnar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0