Vi funderade på alternativa betalsätt

Efter en halvtimme på buss 670 går vi av i Tekniska Högskolan. För att upptäcka att tunnelbanan har slutat gå och börjar igen efter klockan 05. Klockan var tio i ett!

Vi väntar på nattbussen som kommer hyfsat snabbt, åker till Hornstull och vi försöker hitta nattbussen som tar oss vidare hem. Men nej, fastän jag har åkt med den ett flertal gånger tidigare hittar jag inte busshållplatsen JUST DENNA KVÄLL. När vi fryser. När vi är hungriga. När vi är trötta.

Vi stannar en taxi, som direkt avfärdar mitt Nordeakort (no hard feelings) och kör vidare. Vi blir helt uppgivna och säger saker som "Vi kommer aldrig komma hem!". Att gå hem i kylan och mörkret var ett avlägset alternativ, trots tjugo minuters gångväg.

En taxi stannar, men jag påpekar mitt odugliga kort (no hard feelings) och då säger han, något dumförklarande:
"Ni kan ju ta ut pengar."

Överlyckliga går vi till bankomaten, drar ut och påbörjar den knappt fem minuter långa lyxfärden. När taxametern står på 80 spänn stannar taxin. Gångvägen därifrån tar fem minuter. Han insisterar på att skjuta oss resten av vägen. Bilvägen tar fem minuter. Det borde alltså ha kostat dubbelt så mycket men allt som allt gick det på 80 spänn!

Efter x antal nattmackor hoppade vi i säng. I Vaxholm för att åka hem 23:24, i säng 02:30. Bra kväll!

Parisa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0