Inget hat, än så länge

Jag gillar er, skarpt. Det enda som har stört mig är att någon har klagat på mina språkliga kunskaper. Jag kan tydligen inte skilja på de och dem. Det kan jag nog inte heller, när jag tänker efter.

Jag bad mina vänner om assistans i frågan, de flesta visste inte ens att det var någon skillnad mellan de två men en pedagogisk vän, Madelene, hade ett bra exempel. Något barnförbjudet.

De knullar oss i röven.
Vi knullar dem i röven.

Ärligt talat använde hon "arslet" men det är så vidrigt fult att det får vika undan för det mer bitiga "röven".



Jag har tydligen oläslig handstil. Det inrutade ordet, pedagogiskt och bra, är alltså "arslet". Det ser man väl? Jag gjorde ett till försök längre ner när Madde skulle lära mig hur det går till. Jag tycker att det är en viss förbättring.

Parisa - ni verkar vara fullkomligt funktionella figurer (alliteration!).


Kommentarer
Postat av: angelica

de och dem spelar val ingen roll, jag bryr mig da aldrig om det..

2008-09-22 @ 15:50:53
URL: http://angelicajarleros.blogg.se/
Postat av: Blivande svensklärare

Tips vid de/dem: Om du kan sätta in jag istället ska det vara de, låter det bättre med ett mig istället ska det vara dem. Alltså de/dem = jag/mig. Typ. Enkelt sätt att kolla av. Om man vill alltså. ;)

2008-09-22 @ 16:37:37
Postat av: Mikaela

Eller så byter du ut de/dem mot vi/oss, och det som funkar ska det vara. Så lärde jag mig! De har lika många bokstäver som vi, och Dem lika många som oss.. Lätt att komma ihåg! Det tipset kan du också få låna, du blivande svensklärare! :)

2008-09-22 @ 17:16:48
Postat av: e

haha omg :D

2008-09-22 @ 19:10:42
URL: http://vefp.blogg.se/
Postat av: The One And Donny

Angelica: Jesus. Det är klart det spelar roll Det är ju två olika ord.

2008-09-22 @ 19:15:40
URL: http://le-faux-pas.blogspot.com
Postat av: Anonym

tänk på engelskan, när det är them så är det dem och när det är they så är det de.

2008-09-22 @ 21:50:40
Postat av: Susann Hedman Niemi

Tänk så här; "Vad det, det enda, som de kunde klaga på, så är jag fruktansvärt bra!" Kram Mamma

2008-09-23 @ 10:58:38
Postat av: Maja

vem orkar bry sig -i en blogg- om det ska vara "de" eller "dem", seriöst? Man har ju som aldrig lärt sig när man ska använda vad heller.. Orka bry sig om sånna småsaker! (eller ska jag skriva sådana småsaker bara för att vara grammatiskt korrekt?);) Gillar din blogg förresten, har aldrig varit in på den tidigare, men man får en känsla av att du njuter av livet och uppskattar de små sakerna som det erbjuder, många verkar ha svårt för det.. Ha en bra kväll! /Maja

2008-09-23 @ 19:49:30
URL: http://nyvaken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0