Alla pappor är misshandlare

Rädda Barnen har gjort en ny reklam. Den drar upp ämnet barnaga och vad de gör för att stoppa det runt om i världen. Det är jättebra att man försöker bli kvitt den skiten men. Men, otroligt korkad reklam.

Man ser flera barn på något sätt bli eller vänta på att bli misshandlade av en förälder. Eller snarare av en pappa. Det är en väldigt ensidig bild som inte är helt korrekt heller. Det är synd att alla män - oskyldiga, resten skiter vi i - får stå som symboler för barn och kvinnomisshandel, våldtäkter och våldsbrott i allmänhet.

Om jag är ute sent på natten  och ser en mansliknande gestalt komma i min riktning byter jag trottoar. Jag går tvärsöver vägen. Jag tänker på allt det som man har fått lära sig.

Se ut som om du är på väg någonstans.
Försök att inte se sårbar eller berusad ut (!).
Gå på ett tungt sätt, inte som en tjej med högklackade skor.

Alla män är  våldtäktsmän.

När min pappa skulle skilja sig ifrån min mamma blev han illa behandlad av olika sociala myndigheter. Ibland får man höra om män som har haft fördel gentemot sin föredetta gällande barnuppfostran och hemmasituation men som ändå har fått kämpa för att få rätten till att ta hand om sina barn.

Alla pappor är misshandlande pappor.

När en kvinna slår sitt barn kan det kanske anses vara mildare än om en man skulle göra samma sak. Mannen är förmodligen starkare än kvinnan, men är det mindre fel för det?

Parisa


Kommentarer
Postat av: Susannah

Nej, det är inte bara pappor i den reklamen! Du borde kolla lite mer på reklamen innan du skriver om den. ;)



Jag är TV-nörd och har därför sett reklamen XX antal gånger. Jag vet. ^^

2008-06-21 @ 12:51:17
URL: http://sussetorarpsbacke.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0