Blietzkrig

Jag fikade med pappa i Gamla Stan häromdagen.

Gatorna var fulla av turister, ryska, tyska, japanska och de andra var någonting liknande.

Midjeväskor, kepsskärmar och solhattar, sportsolbrillor, byxor som går att dela i två (shorts OCH byxor, i ett! Helt galet.), vita strumpor under sandaler, ryggsäckar som förstör hållningen. Den där looken som säger "Jag reser Europa runt i en husbil".

Estlänningar lurar rika tyskar på pengar i ett parti tärning på gatan, femtio meter ifrån varandra. När man sitter och äter känner man sig som en del av ett museum då de förbipasserande stirrar.  Det var som att vara i Rosengård, här utgör svenskarna en minortet.

Tänk om någon av dem tror att svenskar faktiskt bor och lever som Gamla Stan är utformat. Gamla Stan är bara en massa kontorslokaler och meningslösa sevärdheter. De som bor där kan ju inte gilla läget.

Jag tycker om Gamla Stan, men jag vill inte behöva dela det med Reinhard & Co varje sommar.

Parisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0