Nattbussen

Nackdelen med att gå ut på krogen en onsdag, utöver det självklara i att det är en vardag, är nattbussen. Färden hem är sällan lika jobbig som när man delar en överfylld nattbuss med äckligt fulla människor, däribland testosteronstinna män.

Ett gäng satt längst bak i bussen. De skrek och svor, inte för att de var glada och på festhumör utan bara för att provocera. De var ute efter att bråka.

Framför mig satt två killar som ständigt tittade bakåt, som om de väntade på en tillräckligt bra anledning till att slå sönder dem. En antydan till en förolämpning åt deras håll och de hade inte tvivlat, så genomskinligt. Bredvid mig satt en kille som såg ut att vara psykiskt labil. Han satt och vaggade fram och tillbaka, mumlade för sig själv och såg så ansträngd ut att man skulle kunna tro att han klämde ett katthuvud mellan skinkorna.

Tajtröven"Tyst! Tysta! Jag har jätteont i huvudet och ni måste vara tysta!"
Överförfriskad: "Varför ska jag vara tyst? Jag skiter fullständigt i om du har ont i huvudet, det här är kommunaltrafik och då får man stå ut med andra människor."
Tajtröven: "Tyst!"

Tajtröven pekade hotfullt mot herr Överförfriskad. Jag brukar medla lite men ikväll orkade jag inte. Jag lät dem veta att "Nu skiter jag i det här!" och i ren protest satte jag mig längst fram i bussen. Om de slog sönder varandra efter att jag lämnat bussen, för att i min ensamhet gå hem, bryr jag mig inte om. Jag hoppas nästan att de gjorde det.

Parisa - Jag fick för mig att min åsikt var värdefull i sammanhanget. Hybris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0